Locka fler kunder

Som verkstadsarbetare har nog de flesta börjat i liten skala, kanske i garaget hemmavid som hobbyverksamhet på helger och kvällar eller övrig ledig tid. Många har börjat som anställda och sedan klivit av för att försöka finna lyckan i att vara egen företagare. Förhoppningsvis ökar kundtillströmningen allt eftersom och till slut kanske man blir tvungen att bygga ut sin verkstad så man kan erbjuda ännu fler tjänster för att kunna vara komplett.

Det som börjar som en enkel verkstad blir vid rätt styrning en komplett serviceanläggning för kundernas bilar. Här finns möjlighet att köpa sig nya däck, lite reservdelar och gärna även biltvätt. Om anläggningen uppfyller de krav som biltillverkarna har så får man automatiskt fler kunder om man lyckas bli auktoriserad verkstad för just deras märken.

Börja med att tänka igenom din affärsplan, vad behöver du, hur långt vill du komma och vad kan du uppnå. Finns du på rätt plats så det är lätt att hitta dit för kunderna och finns det möjlighet att expandera eller måste du flytta för att kunna utöka. Annonserar du rätt? Syns du på internet när kunderna söker på bilverkstäder i närheten och har du allt kunderna behöver för att känna sig mer än nöja när de åker därifrån. Du vill ju att de ska återvända och att de i sin tur ska fortsätta göra reklam för verkstaden.